Locale Altele
Joi, 24 Octombrie 2024
Joi, 24 Oct 2024
LocaleEvenimentAdministratieSocialCulturalPoliticEconomicInfracţionalitateEducaţieReligieSportAlteleOh Canada
Ne găsești pe Facebook


InterneExterneAlteleDivertismentŞtiinţă/TehnolologieAuto/MotoSănătateLifestyleGalerie FotoParty Foto
Consiliul Local Satu Mare – fruntaş pe ţară la transparenţă
Florin Răchitan  - Miercuri, 8 Decembrie 2010

Primarul Iuliu Ilyes a prezentat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, rezultatele unui studiu realizat de două organizaţii non-guvernamentale, conform cărora administraţia publică sătmăreană are performanţe mai bune decât cele din alte oraşe în ceea ce priveşte comunicarea cu cetăţenii.

 

În urma studiului, realizat în cadrul proiectului ,,Găseşte consilierul, arată-i cetăţeanul” implementat de Asociaţia Naţională a Birourilor de Consiliere pentru Cetăţeni, în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Participare Publică şi finanţat de Guvernul Islandei, Principatului Liechtenstein şi Norvegiei prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European, privind performanţa autorităţilor locale în relaţia cu cetăţenii,  municipiul Satu Mare a obţinut un punctaj maxim într-o situaţie comparativă cu toate municipiile reşedinţă de judeţ din ţară, clasându-se pe primul loc.

Analiza reprezintă rezultatele monitorizării modului în care administraţiile locale ale municipiilor reşedinţă de judeţ au luat în calcul, în deciziile lor, interesele exprimate de cetăţeni în anul 2008.

 

Au fost analizate următoarele aspecte:

 

- responsivitatea măsura în care autorităţile locale răspund intereselor şi preferinţelor cetăţenilor în deciziile pe care le iau ;

- aspecte procedurale existenţa reglementărilor care asigură statul de drept ;

- transparenţa accesul la informaţii .

 

Potrivit materialului informativ publicat pe site-ul ANBCC, niciunul dintre consiliile locale analizate nu a obţinut scorul maxim pe indicatorul final.

 

Media pe acest indicator este 0,57, ceea ce înseamnă că, la nivel naţional, performanţa consiliilor locale în relaţia cu cetăţeanul se află undeva între etapa minimalistă a participării publice - cea de informare - şi etapa de implicare activă în luarea deciziilor – etapă în care interesele şi preferinţele cetăţenilor au ajuns pe agenda publică şi au fost demarate acţiuni privind rezolvarea situaţiilor sesizate de aceştia.

 

Indicatorul final pentru Consiliul Local Satu Mare este 0,81, acest rezultat fiind media punctajelor obţinute în următoarele domenii: Responsivitate – 0,75; Aspecte procedurale – 1,00; Transparenţă – 0,68.

 

În clasament, Satu Mare este urmat de oraşele Râmnicu Vâlcea, Baia Mare, Sibiu şi Timişoara.

 

Din analiză reiese că municipii precum Satu Mare, Râmnicu Vâlcea, Baia Mare sau Sibiu tind să ţină cont de opiniile şi preferinţele cetăţenilor atunci când iau decizii, să respecte legislaţia şi să ofere cetăţenilor informaţiile pe care aceştia le solicită. La polul opus se găsesc două consilii locale din Bucureşti, sectoarele 5 şi 6, care nu au răspuns solicitării de informaţii de interes public şi au primit scoruri în consecinţă. Dintre consiliile locale care au răspuns solicitării, cele mai puţin performante în relaţia cu cetăţeanul sunt Călăraşi, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi Arad.

 

O sursă de verificare a acestor rezultate pot fi paginile web ale primăriilor analizate.

Astfel, se observă că pagina Primăriei Satu Mare conţine informaţii actualizate, are o secţiune separată pentru dezbateri publice, unde sunt publicate anunţurile referitoare la dezbateri cu o frecvenţă ridicată, există sondaje de opinie realizate pentru a identifica poziţia cetăţenilor vis-a-vis de calitatea serviciilor publice, toate documentele de interes public se regăsesc pe website.

 

În studiul realizat de cele două ONG-uri au fost analizate aspecte din cursul anului 2008, dar primarul Iuliu Ilyes a ţinut să precizeze că de atunci lucrurile s-au îmbunătăţit.

2236 vizite
Distribuie pe